Related Articles

5 Comments

  1. 1

    منصف

    سلام علیکم و رحمت الله
    در مورد رویت ائمه توسط شیخ مرحوم راجع به صفحات ۲ و ۳ کتاب مراسله مرحوم شیخ در جواب ملا علی رشتی نگاشته شده چه میفرمایید

    خلاصه متن منظور:
    اخبرني بشي‌ء اذا قرأته رأيتكم فقال لي عليه السلام قل هذه الابيات…
     ….الحال علي هذه ( هذا خ‌ل ) الطريق انفتح لي باب المنام بانواع العجايب فلاتمر بي مسألة في اليقظة الا و رأيت بيانها في المنام و كل حين ذكرت الائمة عليهم السلام في الطيف رأيتهم فان رأيت ( فان ذكرتخ‌ل ) واحدا معينا رأيته و ان ذكرتهم مطلقا كان لي الخيار فيمن اريد ( لان اراه خ‌ل ) و هكذا حتي وقفت علي باب مأخذ ادعية اهل البيت عليهم السلام من القرآن و سمعت الخطاب من بعض الجمادات و لقد (فقد خ‌ل )

    Reply
    1. 1.1

      معتقد

      سلام علیکم.
      ۱٫ آنچه در عبارات مذکور آمده است، مربوط به رؤیت ائمه علیهم‌السلام در عالم رؤیاست. در خاطر ندارم که در جایی فرموده باشند که در بیداری خدمت ائمه رسیده‌ام.
      ۲٫ طبق این عبارات، در رؤیا خدمت این بزرگواران علیهم‌السلام می‌رسیده‌اند و مطالب علمی خود را سؤال می‌کرده‌اند؛ اما در هیچ رساله‌ای ندیدیم که فرموده باشند مطلب چنین است و چنان؛ به دلیل خوابی که دیده‌ام. ایشان برای آنچه مطرح کرده‌اند، استدلال مرقوم کرده‌اند؛ نَه نقل رؤیا. اگر هم در مواضعی خوابی را نقل فرموده‌اند، از باب علت تامه برای مسئله نبوده؛ حتی نه به عنوان دلیل بلکه به عنوان مؤید ذکر کرده‌اند. چنانکه سایر علماء امامیه رضوان الله علیهم گاهی رؤیاهای خود را نقل کرده‌اند. در کتاب چهار جلدیِ دارالسلامِ مرحوم نوری رحمه الله موارد متعددی آمده است.
      ۳٫ همه این رؤیاها، تجربه‌های شخصی بوده است و چه کسی منکر است که با سیر و سلوک و ریاضت‌های شرعیه، چشم و گوشی وراء این چشم و گوش مادی گشوده می‌شود.
      ۴٫ ابیاتی که نقل فرموده‌اند، صرفاً کلماتی است که بیان شده و خودِ این بزرگوار می‌فرمایند بعد متذکر شدم که مراد و مفهومِ این کلمات در نظر است؛ نه صرفاً خواندنِ همین کلمات. به تعبیر دیگر متصف‌شدن به دستور اخلاقی و عملیِ این اشعار مهم است که اِعراض از شئونات دنیوی باشد و… . عبارات ایشان چنین است:
      فانتبهت فبقیت اقرء ذلک و لااری شیئا حتی تنبهت بانه لایرید منی مجرد قرائته و انما یرید ان اتخلق بمعنی ذلک فتوجهت الی اصلاح النیه و العمل و الانقطاع بالقلب الی الله تعالی و الی ما یرضیه لا غیر.

      Reply
      1. 1.1.1

        منصف

        سلام علیکم و رحمت الله
        مطلب اول اینکه در حدیث نبوی هست که هرکس مرا در خواب ببیند گوییا در بیداری دیده.
        پس اینکه کسی یقین کند اهل بیت را در خواب دیده با رویت در بیداری تفاوتی نمیکند و اوامر و نواحی صادره در رویای صادقه از ائمه با اوامر و نواحی صادره از ایشان در بیداری یکسان است.
        منکر مفتوح بودن باب رویت معصومین در رویا نیستم بزرگوار.
        چنین چیزی استبعادی ندارد نه عقلا و نه نقلا.
        سوالم متوجه آن قسمت است که میفرمایند با التزام به معانی اون ابیات هرگاه اراده کنم میتوانم رویت کنم و مسائل علمی بپرسم و افراد چون میدانستند به من میگفتند التماس دعای ما را نزد حضرت ببر…

        اینکه کسی بگوید هرگاه بخواهم میتوانم به محضر حضرت برسم و مردم مسائل و مشکلات را به وی بگویند تا خدمت امام عصر برساند به نوعی ادعای بابیت نیست؟
        البته متذکر میشوم این اشکالیست که یکی از معاندین مشایخ مطرح کرده و بنده در مقام پاسخگویی به وی و دفع شبهه از برخی ایتام آل الله هستم.
        تا حد خوبی هم پاسخ داده ام و دنبال جواب کاملتر از اخوان اعلم هستم.
        اگر مقدور است در مورد معنای عبارت اصلاح فرج و ترسم از فرجش نیست حتی اگر عقیم شود توضیحاتی ارائه کنید. چون عبارت بغایت برای عقل حقیر مجهول است و فهمی از ان ندارم.
        ایدکم الله

        Reply
        1. 1.1.1.1

          منصف

          عرض پوزش بابت اشتباه نوشتن نواهی

          Reply
        2. 1.1.1.2

          معتقد

          سلام علیکم. این جمله را که نوشته‌اید «اینکه کسی بگوید هرگاه بخواهم میتوانم به محضر حضرت برسم و مردم مسائل و مشکلات را به وی بگویند تا خدمت امام عصر برساند به نوعی ادعای بابیت نیست؟» جای تأمل دارد.
          نخست اینکه به محضر امام علیه‌السلام رسیدن در رؤیای صادقه، غیر از ادعاء رؤیت حضرت است در بیداری. آری؛ هر کس که در خواب این بزرگواران را ببیند، این بزرگواران را دیده است. شکی در آن نیست. اما ادعاء رؤیت در بیداری و خدمت امامِ حیِّ زمان رسیدن در بیداری، امری است که هیچ‌گاه شیخ اعلی الله مقامه ادعاء نکرد. دو اینکه مردم «مسائل و مشکلاتشان» را نمی‌گفتند؛ فقط «التماس دعاء» داشتند. طبیعتاً امروز هم اگر معلوم شود شخصی رؤیاهای صادقه می‌بیند، استبعادی ندارد که به او بگوییم اگر حضرات را در رؤیا دیدی، از ما یاد کن. اما اینکه «مسائل و مشکلات» منظور مباحث دینی و علمی و… باشد، در کلام شیخ اع نیست.
          عبارت ایشان چنین است:
          «و اذا ذکر لی احد من الناس اَن اذا رأیتهم تسئل لی الدعاء رأیتُ کذلک و قد ذکر لی اخی الشیخ صالح اَن اذا رأیت القائم علیه‌السلام فاسئله لی الدعاء فرأیت القائم علیه‌السلام عجل الله فرجه و قلتُ له یا سیدی ان اخی صالحاً یسئلک الدعاء فدعا له و قال فی زوجته ولد ثم حملت زوجته بزین الدین ابنه.» و این خبرِ امام علیه‌السلام به حملِ همسرِ شیخ صالح، دلیل صادقه بودنِ این رؤیاست که خبری غیبی را داده‌اند.
          در هر صورت در رؤیا خدمت معصومین رسیدن و صرفاً عرض دعاء به محضرشان داشتن، نامش «ادعاء نیابت» به معنای مصطلح آن نیست.
          و اما درباره فقره دیگر رؤیا که «فقال له علی بن الحسین علیهماالسلام اصلح ان کان فی فرجه خراب فقال الحسن علیه‌السلام الفرج لایخاف منه و اِن اعقمه الله» عجالةً دو معنا به نظر می‌رسد. نخست منظور گناهان مرتبط با این عضو باشد که امام حسن صلوات الله علیه می‌فرمایند فرج او پاکیزه از ذنوب است و خوفی از آن نیست و هیچ دچار معاصیِ فَرجی نیست؛ حتی اگر عقیم باشد یا عقیم شود، یعنی نسلی نداشته باشد. می‌دانیم عقیم با عنّین متفاوت است. کسی که رجولیتِ او فعال است (عنین نیست) اما عقیم است و به اصطلاح «اجاق‌کور» است، ممکن است دچار معاصی شود؛ اما امام مجتبی در رؤیا این بشارت را می‌دهند که از این ناحیه مطمئنیم و محفوظ است.
          و اما معنای دیگر و دقیق‌تر که از یکی از اساتیدمان شنیدم اینکه «ان کان فی فرجه خراب» یا «الفرج لایخاف منه» منظور نسل است که در نسل او معاند و مبغض اهل‌بیت علیهم‌السلام نباشد. امام مجتبی می‌فرماید نسل او نسل پاکی است و خوفی در آن نیست؛ حتی اگر این نسل از رسیدن به مقاماتِ کامله و بالغ و کامل شدن در دین، عقیم باشد.
          اگرچه اشاره نکرده‌اید، اما به مناسبت اشاره می‌کنم که و اما اصلاح قلب که فرمود «و انما یخاف من القلب» هیچ استبعادی ندارد؛ بلکه منقبتی است که بیان شده. گذشته از آنکه برای بالاتر از شیخ مرحوم اع این اصلاحِ قلب گزارش شده است و در روایات، درباره رسول خدا صلی الله علیه و آله جریانی هنگام طفولیت حضرت و اصلاح قلب ایشان به حسب تعابیر ظاهری، در کتب مذکور است.

          Reply

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright aghayed.net 2015

Powered by keepvid themefull earn money