Related Articles

13 Comments

  1. 1

    آل محمد

    سلام خدمت جناب معتقد عزیز و جزاک الله خیرا به خاطر این مطلب جامع و کامل.نوشته ها و تحقیقاتی مانند این علاوه بر یاد گرفتن مطالبی راجع به خود موضوع خاصیت دیگری هم دارد وآن این است که این مطالب نوعی تلنگر هم محسوب میشود که چقدر مطالبی از این قبیل هست که ما قبول داریم و حتی عمل میکنیم و شاید در نظرمان خیلی هم ساده و پیش پا افتاده باشد اما از چرایی ها چگونگی ها وجوانب آن اگر از ما سوال شود هیچ نمیدانیم خداوند ان شاالله توفیق کسب معرفت وبهره بردن هرچه بیشتر از خان نعمت استاد معظم حفظه الله در این دوران طلایی را به همه دوستان محمد وآل محمد علیهم السلام عنایت فرماید

    Reply
  2. 2

    دور و نزدیک

    با سلام و عرض ادب
    مطلب خوب و جامعی بود که مثل اکثر نوشته های جنابعالی مطالب متنوعی را پوشش میدهد. از لحاظ شکل ظاهری و مرجع دهی هم بسیار بهتر شده بود.
    شاید بد نباشد تا زمانیکه در این ایام هستیم به سایر سنتهای رایج نظیر زنجیر زنی، قمه زنی، تیغ زنی، گل مالی و … نیز بپردازیم

    التماس دعا

    Reply
  3. 3

    رضا

    تشکر مخصوص. یک پرسش قدیمی مرا پاسخی جامع دادید. ولی با این حال در بعضی مطالب ان قلت هایی دارم که احتمالا به علت آن باشد که هنوز بزرگان دین را به عنوان بزرگ قبول ندارم و یکی از علمای شیعه می دانم و البته دارای نظری مخصوص خود ایشان.

    Reply
  4. 4

    سعید

    امسال شاهد بودم که بعضی سایت ها به این موضوع پرداخته بودن و بعضی مفصل بحث کرده بودن. خوب شد شما هم اولویتتون رو این بحث قرار دادین. تشکر.

    Reply
  5. 5

    s.m.j.t

    با سلام و تشكر از مطالب آموزنده و متنوع شما.همانطور كه خيلي دور خيلي نزديك اشاره كردند به نظر اين حقير هم خوب است اگر راجع به مسئله ي قمه زني كه دردرون مكتب هم نظرات در مورد آن زياد است صحبت شود.با تشكر

    Reply
  6. 6

    honest

    با سلام و احترام
    نگاه جامع و چند بعدی که به موضوعات دارید ستودنی است. خداوند بر توفیقات شماو بهره مندی ما از زحمات همه ی محققان و معلمان مکتب در ذیل سایه تلاشها و تعالیم استاد معظممان بیفزاید انشاءلله.
    فقط چند سؤال:
    ۱- مصداق لباس سیاه (به غیر از ۳ مورد استثناء) از آنچه در عرف سیاه خوانده میشود برمی آید؟ یعنی وجود بخش های سیاه رنگ در لباس(چنانکه به موردی اشاره فرمودید) در چه حدی کراهت ندارد؟
    ۲- البته اشاره فرمودید اما جهت اطمینان میپرسم که لباس های روپوش مانند کت، کاپشن، پالتو و قبا که بسیار هم شایع است مشمول این کراهت شدید میباشد؟
    ۳- با توجه به آنکه اغلب موضوع را تا این حد جدی نمیدانستیم و خود من تصور میکردم محدود به پیراهن است، لباس های دیگری به رنگ سیاه داریم، با توجه به رویکرد جامع و نگاه کاربردی و روزآمدی که دارید آیا پیشنهادی برای رفع این کراهت از آن لباسها وجود دارد؟ مثلا ایجاد حدی از تغییرات در آن ها یا راهکاری دیگر.
    ۴- آیا این ادعا در شرایط اضطرار که «عمل را مکروه کرده اند تا گاهی بتوان انجام داد والا حرام میکردند» با تقوا یا لااقل شدت تقوا منافات ندارد؟

    Reply
    1. 6.1

      معتقد

      سلام علیکم.
      ۱٫ آنچه کراهت دارد، لباس سیاه محض است و اگر فقط رگه هایی از سیاه در آن باشد کراهت عارض نمی شود.
      ۲٫ مشمول کراهت است.
      ۳٫ دراین باره راهکاری به نظر نرسیده است.
      ۴٫ تقوا و اهل آن، مراتب دارند. در حد اعلای آن برخی از نیکان روزگار هستند که فقط واجب و حرام دارند و مستحب را به واجب و مکروه را به حرام ملحق کرده اند. اما من و امثال من از آن گونه افراد نیستیم و مکروهات را که مکروه کرده اند، حال افرادی مثل ما را می دانستند. ولی نباید از این نکته غفلت کرد که اصرار بر امور ناپسند، امری ناپسند است. اگرچه طبق این گفته “عمل را مکروه کرده اند تا…” می توان انجام داد؛ ولی اصرار و مداومت بر آن خلاف شئون یک مؤمن مستبصر است.

      Reply
  7. 7

    محسن عظیمی

    با سلام خدمت معتقد عزیز، جزاکم الله خیرا، تحقیقی کامل، جامع ودرخور تقدیر ارائه کردید، فقط بخاطر استفاده ی عموم بهتر بود ترجمه ی عبارتهای عربی هم ذکر میشد.

    Reply
  8. 8

    دوستدار

    سلام بر اقا بقیه الله صلوات الله علیه و سلام بر اسرای اهل بیت در تحمل همه سختیهاو سلام بر بزرگان دین اعلی الله مقامهم و سلام بر سرور مکرم حفظه الله تعالی و سلام بر شما و همه مستبصرین و دوشتدارانان و لعنت خداوند بر دشمنان اینان
    بحث خوبی را مطرح فرمودید و بسیار خوب آنرا بررسی نمودید و جوانبش را مختصر اما بسیار مفید توضیح دادید. در بسیاری از اوقات بر میخوریم به شخصی که پیراهن و شلوار مشکی را با کت مناسبی به تن کرده و کفش و لباس را با هم هماهنگ کرده و بقول معروف خیلی هم خوس تیپ بنظر میرسد و قد و قامت و سن و سال هم کمک کرده و ظاهر را مقبول نموده و شاید از دل بیننده هم گذشته که چه زیباست و شاید هم آرزو کرده باشد که چنین میپوشیده و شاید هم رفته و همانند آنرا خریده و به تن کرده و آنگاه دیده که انگار آنی که او دیده نیست و تازه پی برده که در هوای هوایی پولی را خرج کرده و به مقصود نرسیده. یکی از مهمترین نکات (با توجه به فرمایش مذکور از سرور مکرم) همین تفکر در عمل است قبل از ارتکاب و چه عالیست که مبنای تفکر دستورات الهی باشد و شخص بتواند هوایش را با پیروی از اوامر و نواهی الهی کنترل کند و خوشا بر احوال این چنین کسان که شما مستبصرین از آنانید و ما روسیاهان همیشه در حسرت از عمر تباه کرده در معصیت و وامانده از کاروان حقیقت. اگر عمل برای خدا باشد خارج از مسیر امر ونهی الهی معنی ندارد و تفسیر اوامر و نواهی بر اساس هوا و خواهش نفس دیگر ربطی به خدا نخواهد داشت و اگرچه بشود مردم را گول زد اما خدای عالم بر اسرار دلها میداند که من یکروزی دلم میخواسته که لباس مشکی بپوشم و خوش تیپ شوم و حال بهانه فراهم شده و جای تفسیر هم فراهم و منهم موقعیت را دستمایه قرار داده و خواهش نفس را اجابت نموده ام و حال که به این شکل درآمده ام برای تکمیل نمایش خیلی کارهای دیگر راهم شاید مرتکب شوم بی آنکه لحظه ای امتثال فرمانی جز نفسم مد نظر باشد.آنکه در مصیبت کربلا از شدت حزن خود را فراموش میکند و در اظهار جزع بی اختیار دست بر سر و صورت میزند و شاید سر به دیوار بکوبد و شاید هم با وسیله ای به خودش ضربه ای وارد کند خود میداند و خدا و خداییهای خدا و جزایش اما آنکه همچون من در پی خواهش نفس سیاه میپوشد و قمه و کارد و زنجیر از قبل در بغل میگیرد و میکند آنچه میکند ظاهرانمایش نازیبایی بیش نیست اما شاید در کوران ذکر مصیبت و هیجان جماعت از خود فراموش کرده و کرده آنچه که کرده و باز اجرش و جزایش با خداست و خداییهایش. گفتم آنچه که گفتم و گفته هایم به هیچ مرجع و مأخذی هم ارجاع ندارد و این یعنی پوچ و شاید این نوشتن هم هوای نفسی بیش نباشد اما همه بهانه است که بگویم که دوستتان میدارم.

    Reply
  9. 9

    دوستدار

    سلام بر آقا بقیه الله و آباء کرامش و امهات طاهراتش و شیعیان منتجیبینش صوات الله علیهم و سلام بر سرور مکرم حفظه الله تعالی من جمیع الشرور من الجن والانس و سلام بر شمای نیکو در پندار و گفتار و کردار و سلام بر همه دوستداران مکتب استبصار و لعنت خداوند بر دشمنان ایشان.
    ماههای عزاداری اقا و شیعیانشان سلام الله علیهم و دوستدارانشان گذشت و امید که خداوند به همه ایشان اجر جزیل عنایت فرماید و قلبهای دوستداران را در کنف حمایت خویش از زرق و برق معاصی محفوظ بدارد و همه را از کرامتش برخردار فرماید و مرا هم به طفیل دوستداری ایشان به لطف بیحدش ببخشاید.
    امیدوارم در ایام ربیع سوز سینه آقا و شیعیان منتجبین حضرتش سلام الله علیهم به سرور این ایام شفایی بیابد و به سرور قلوب ایشان قلبهای دوستان و دوستداران هم مسرور گردد.دوستتان میدارم.

    Reply
  10. 10

    via

    صرف‌نظر از صحت و سقم بحث تعزیه‌خوانی، بحث رنگ‌ها، به‌ویژه رنگ سیاه در تعزیه‌ تأمل‌برانگیز است:

    وی [مسجدجامعی] گفت: در اجرای تعزیه ما لباس‌هایی با رنگ‌هایی خاص داریم به طوری که رنگ لباس کسی که تردید دارد زرد است و معمولا ابن سعد و حر لباس زرد می‌پوشند. رنگ قرمز مختص گروه مخالف خوان‌ها و گروه اشقیا است. لباس سیاه را هم اولیاخوان‌ها می‌پوشند و هم اشقیاء. حرمله با لباس سیاه و چند پر رنگی به جز رنگ سبز قابل شناختن است و این نشانه‌ای برای سنگدلی و شقاوت اوست و لباس عبیدالله بن زیاد هم سیاه است. برخی سرداران لشکر اشقیاء آبی می‌پوشند که اشعث و خولی از آن جمله هستند. امام حسین معمولا عبای سبز به تن می‌کند اما اگر بخواهد در صحنه‌ای خطبه بخواند لباس سفید بر تن می‌کند. دیگر نقش‌ها هم چون علی‌اکبر، علی‌اصغر و قاسم هم سبز می‌پوشند. نقش‌های حضرت مسلم و حضرت عباس تنها شخصیت‌هایی هستند که فقط سپید می‌پوشند. لباس سپید و پرهای سبز رنگی که بر کلاه حضرت عباس است ایشان را از سایر اولیاخوان‌ها جدا می‌کند.
    http://ibna.ir/vdce778wzjh8zxi.b9bj.html

    Reply
  11. 11

    سلام

    با سلام دوست گرامی

    لباس مشکی برای زنان هم مشکل دارد . طیق حدیث کتاب تفسیر نور الثقلین جلد۵ صفحه۳۰۷ : پیامبر از زنان بیعت میگیرند که مشکی نپوشند.

    این روایت :

    في الكافي على بن إبراهيم عن أبيه عن أحمد بن محمد بن أبى نصر عن أبان عن أبى عبد الله عليه السلام قال: لما فتح رسول الله صلى الله عليه و آله مكة بايع الرجال، ثم جاءت النساء يبايعنه، فأنزل الله عز و جل: يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‏ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‏ قالت هند: اما الولد فقد ربينا صغارا و قتلتهم كبارا، و قالت أم حكيم بنت الحارث بن هشام و كانت عند عكرمة بن أبى جهل: يا رسول الله ما ذاك المعروف الذي أمرنا الله أن لا نعصينك فيه؟ قال: لا تلطمن خدا، و لا تخمشن وجها، و لا تنتفن شعرا، و لا تشققن جيبا، و لا تسودن ثوبا، و لا تدعين بويل، فبايعهن رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم على هذا، فقالت: يا رسول الله كيف نبايعك! قال: اننى لا أصافح النساء فدعا بقدح من ماء، فأدخل يده ثم أخرجها، فقال: ادخلن أيديكن في هذا الماء. تفسير نور الثقلين ؛ ج‏۵ ؛ ص۳۰۷

    Reply
    1. 11.1

      معتقد

      سلام علیکم. دیدگاهمان را درباره این حدیث شریف در ضمن مقاله بیان کرده‌ایم.

      Reply

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright aghayed.net 2015

Powered by keepvid themefull earn money