Related Articles

6 Comments

  1. 1

    او

    السلام علي يعسوب الدين و الايمان و کلمة الرحمان
    السلام علي ميزان الاعمال و مقلب الاحوال و سيف ذي الجلال و ساقي السلسبيل الزلال
    السلام علي صالح المؤمنين و وارث علم النبيين و الحاکم يوم الدين
    خوشا بر آنانکه نظاره کردند و ديدند شکافته شدن خانه کعبه را، آنانکه ديدند فاطمه را که داخل بيت خدا شد و اول بيت خدا را در اول بيت خدا به دنيا آورد.
    خوشا بر آنانکه ديدند و ايمان بر ايمانشان افزود و محبتي بر دوستي‌هايشان اضافه کرد.
    خوشا بر آنانکه شنيدند و ايمان آوردند.
    خوشا بر آنانکه دانسته و از روي بصيرت تاريخ اين واقعه عظيم اسلام را به دست آورده‌اند و بي‌هيچ شک و ريبي شب پنجم ذي‌حجه را به سرور رسول‌الله و خاندان پاک او به مناسبت ميلاد اميرالمؤمنين شادمانند.
    خوشا بر آنانکه اين روزها مسرورند و از آنانند که «يفرحون لفرحنا».
    خوشا بر آنانکه اين سرور خود را همه‌جوره اظهار مي‌دارند و لاتأخذهم في الله لومة لائم.
    و خوشا بر شما که خواننده عباراتي از استاد بزرگوارمان بوديد و خوشا بر معتقد عزيز که اين کشکول مجازي ايشان (اميدوارم تعبيرم ناشايست نباشد!) لياقت درج چنين مطالبي عالي را دارد.
    و من کيستم که بگويم خوشا بر آنکه اين عبارات نگاشته است؛ و من کيستم که مديحش را بگويم. زبان معصيت کار کجا و وصف رخ يار کجا؟!

    بگذريم؛ شايد بد نباشد اين تذکر را هم به عنوان «پ.ن» درج کنيم که:
    در متن فرمودند: «خدا می‏داند چه دستی در کار بوده که اضافه بر مظالمی که بر اوّل مظلوم در اسلام و بلکه اوّل مظلوم تاریخ حق و حقیقت امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شده، این ظلم را هم بر آن بزرگوار وارد آورده است. ماه ذی‏الحجه را به ماه رجب تبدیل کرده و روز پنجم ذی‏الحجه را به سیزده رجب تغییر داده است، شاید او با این کارش می‏خواسته (نعوذباللّه) وجود امیرالمؤمنین علیه السلامرا از آثار نحوست روز سیزده رجب معرفی کند، زیرا در حدیث رسیده که روز سیزده هر ماهی نحس است.»
    بد نيست يادمان باشد که اين نکته را به عنوان نبودن ميلاد حضرت امير عليه السلام در سيزده رجب نياورده‌اند و دليلي براي اين تحريف تاريخ! ذکر فرموده‌اند. چون با مراجعه به احسن التقويم آقاي مرحوم مي‌بينيم پنجم ماه را هم نحس ذکر فرموده‌اند. هر چند براي سيزده رجب شديدتر است. اما اولاً بايد معني نحس بودن ايام را دانست و ثانياً اين استدلال ما بر نبودن ميلاد با سعادت اميرالمؤمنين در سيزده رجب نيست بلکه استدلال مواردي است که در متن بيان فرموده‌اند و در منبر ۵ ذي‌الحجة ۱۴۱۴ هم بررسي فرموده‌اند.
    جزاه الله عن الاسلام و المسلمين و الايمان و المؤمنين خير جزاء المحسنين و جمعنا الله و اياه في دار الکرامة و النعيم مع اوليائنا المکرمين
    پرچانگيم را ببخشيد!
    ختام:
    الحمد لله الذي جعلنا من المتمسکين بولاية اميرالمؤمنين و اولاده المعصومين و شيعته المنتجبين.

    Reply
  2. 2

    ...

    الحمدلله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية اميرالمؤمنين علي ابن ابيطالب عليه السلام.با تشكر فراوان به خاطرمطالب متنوع وجذاب سايت.سوالي كه براي اين حقير پيش آمده اين است كه چرا كتاب مبارك حديقة الاخوان بااين همه مطالب متنوع وجالب كه حتي بعضي از مطالب آن رادرهيچ كتابي نميتوان يافت ديگر چاپ نميشود واكثر مردم اين زمان ازبهره مندي ازاين فرمايشات گهربارمحرومند‌‍؟باتشكر

    Reply
    1. 2.1

      معتقد

      سلام علیکم. حتماً بدانید بی علت نیست… .

      Reply
  3. 3

    دوستدار

    السلام علي رسول الله و علي اخيه علي اميرالمومنين و بنته فاطمه الزهراء و ابنائهم المعصومين و شيعتهم المنتجبين صلوات الله عليهم اجمعين و سلام بر سرور مكرم حفظه الله تعالي و بر شما و همه مستبصرين
    عيد ميلاد اميرالمومنين است
    روشن از نورش سماوات و زمين است
    {بس مبارك باشدي اين عيد مسعود
    بهر مستبصر كه اقايش “غمين ” است}

    اسعدالله ايامكم سعيدا
    بيت دوم داخل {} فضولي من است.
    اما من تعجب ميكنم از شيخ مفيد عليه الرحمه كه در اول كتاب “الارشاد” بر مبناي چه مدركي تولد حضرت اميرالمومنين صلوات الله عليه را سيزدهم رجب عنوان كرده است؟ البته واضح است كه اين هم مظلوميت ديگري از اين بزرگوار است. مطلبي هم چند وقت پيش از آقاي رسول جعفريان در خبر انلاين بود كه در همين مورد است و جالب از اين نظر كه روز سيزده رجب در واقع انتخاب شده زمان شاه سلطان حسين صفويست:
    ********
    شاه سلطان حسین به روز سیزدهم رجب رسمیت بخشید-
    وبلاگ > جعفریان، رسول – به جهت اختلاف نظر موجود در تاریخ ولادت امام علی (ع) شاه سلطان حسین مجمعی تشکیل داد و نظر علما را در این باره جویا شد و در پایان نظر اکثریت را رسما اعلام کرد.
    همان طور که آگاهیم در باره روز ولادت و وفات برخی از معصومین (ع) اختلاف نظر وجود دارد. دلایل این اختلاف باید در جای خود مورد بحث قرار گیرد.
    در این زمینه شهرت یک تاریخ، یا رسمیت بخشیدن به یک تاریخ از طرف یک حکومت ـ که ممکن است بر اساس شهرت باشد ـ تواند که تاریخ معینی را به صورت رسمی در آورده و تواریخ دیگر را از دور خارج کند. این در حالی است که امکان بحث تاریخی و علمی در باره تواریخ دیگر وجود دارد و بسا آنها درست باشد.
    در اینجا یک تجربه جالب را مرحوم سید عبدالحسین خاتون آبادی ـ از نویسندگان عصر صفوی ـ از دوره شاه سلطان حسین بیان کرده که خواندنی است. این تجربه در این باره است که شاه شیعه، از اختلاف نظر در این باره خشنود نبوده و دلش می خواست روزی معین به عنوان روز ولادت امام علی علیه السلام رسمیت یابد و عید رسمی اعلام شود.
    وی برای این کار علمای اصفهان را گردآورد و به عبارتی، یک مجمع علمی تشکیل داد. در این مجمع، به دستور شاه، مقرر شد تا هر کسی بر اساس منابع و مدارک و‌ آنچه قبول دارد، نظرش را روی کاغذی بنویسد.
    این کار انجام شد و در نهایت اکثریت علما و دانشمندان حاضر روز ۱۳ رجب را پذیرفتند.
    شاه نیز به عقیده اکثریت احترام گذاشت و همان روز را به عنوان روز ولادت پذیرفت و رسمی کرد.
    این رسمیت سبب شد تا روز ۱۳ رجب شاخص شده و به عنوان روز عید پذیرفته شود. خاتون آبادی با ادبیات همان روزگار می نویسد: و این عید، از مخترعات شاه سلطان حسین بن شاه سلیمان است. سپس فهرست علمای برجسته حاضر را هم بیان می‌کند.
    پیش از نقل متن خاتون آبادی لازم است به اقوالی که در باره روز ولادت امام علی علیه السلام هست اشارتی داشته باشم:
    مشهور چنان است که تولد آن حضرت روز ۱۳ رجب در سال سی‌ام عام الفیل است. شیخ مفید در ارشاد، سید رضی در خصائص امیر المؤمنین، شیخ طوسی در تهذیب و مصباح المتهجد (از ابن عیاش) این روز را نقل کرده‌اند.
    روایتی از صفوان جمال از امام صادق علیه السلام روز ولادت را هفتم شعبان می داند.
    شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه روز ۲۳ شعبان را روز ولادت امام علی علیه السلام می داند.
    مسعودی در اثبات الوصیه نیمه رمضان را روز ولادت امام دانسته است.

    اما متن خاتون آبادی در باره اقدام شاه سلطان حسین در باره رسمیت دادن به عید ۱۳ رجب که زان پس نیز شاهان و امیران شیعه، این روز را به رسمیت شناخته و بار عام داشتند.

    فائده مهمه

    و أیضا از وقایع تجدید عید مولود حضرت سیّد الأوصیاء بود.
    پادشاه [شاه سلطان حسین] از علماء تفتیش نمود روز تولّد حضرت أمیر المؤمنین علیه السّلام را.
    و چون خلافی مذکور شد از علّامى شیخ الاسلام أمیر محمّد صالح خواتون آبادى و او را اعتقاد روز هفتم شهر شعبان المعظّم بود بمقتضاى حدیثى.
    و قائلى معلوم نبود بجهت آن قول.
    و حضرت علّامة العلمائى آقا جمال و حضرت أعلم العلماء أمیر محمّد باقر مدرّس [خاتون آبادی] هر دو را اعتقاد این بود که سیزدهم‏ رجب روز ولادت با سعادت آن حضرت است.
    پادشاه فرمود که ایشک آقاسى باشى همه علماء اعلام و مدرّسین و متوسطین را اجتماع فرمودند در خانه میرزا باقر صدر خاصّه و بعد از منازعات [علمی]، آقا جمال و میر محمّد باقر ـ سلّمهما اللّه ـ و قریب هشتاد نفر ترجیح دادند که روز ولادت آن حضرت سیزدهم رجب است.
    و شیخ الاسلام و پسرش میر محمّد حسین و دامادش ملا عبد الکریم هفتم شعبان را روز ولادت آن حضرت گمان کردند.
    و هر کس اعتقاد خود را نوشته محصّل امر مزبور بنظر اشرف رسانید.
    و این مجمع در شنبه یازدهم شهر رجب منعقد شد، و پادشاه والا جاه ترجیح مُجمعٌ علیه داده، سیزدهم را عید قرار داد و شب تا صبح بطریق سایر اعیاد نوبه را فرو کوفتند و آن روز را مجلس ساختند.
    و قول هفتم [شعبان] را که از قدماء و متأخرین قائلى نداشت و مستند آن بغیر حدیثى نبود، اعتبار ننمودند.
    چنانچه قول به اینکه ولادت با سعادت در هفتم ذى حجّه است یا در چهاردهم رمضان است، نیز به غیر حدیثى دیگر سندى نداشت و کسى اعتبار نکرده بود. پس هر سه قول در یک مرتبه است، لهذا ترجیح قول اول دادند.
    و این عید از مخترعات شاه سلطان حسین بن شاه سلیمان بن شاه عباس ابن شاه صفى ابن سام میرزا ابن شاه عباس ابن شاه خدابنده ابن شاه طهماسب ابن شاه إسماعیل است نفعه اللّه به فی الدارین.
    حضّار مجلس اجلاس از علماء: آقا جمال، أمیر محمّد باقر شیخ الاسلام، ملا بهاء الدین [فاضل هندی]، ملا محمّد حسین لنبانى، ملا محمّد حسین [شیخ الاسلام] و ملا محمّد کاظم پسران ملا شاه محمّد تبریزى، و ملا محمّد هادى و ملا محمّد جعفر اولاد ملا محمّد باقر خراسانى [محقق سبزواری] و نظایر این جماعت. و میرزا داود متولّى و میرزا سیّد محمّد قاضى، و میرزا محمّد طاهر خلیفه سلطانى و شیخ محمّد سبزوارى و سیّد محمّد حسین مشهدى.

    وقایع السنین و الاعوام، ص ۵۶۲

    *******
    خدا را به داشتن دوستاني چون شما شكر گذارم و از او خواستارم كه محبتتان را در دلم روزافزون فرمايد. دوستتان ميدارم.

    Reply
  4. 4

    صادق

    سلام
    این عید سعید و اعیاد بزرگ پیش رو بر شما و بر همه دوستان مستبصر مبارک باد.
    چه تلخ و چه شیرین است مظلومیت این روز بزرگ در میان این همه مدعی دوستی امیرالمؤمنین(ع) که امروز با وجود این اشارات و بشارات، تنها عده قلیلی(البته ظاهرا) در شادی امام زمانشان(عج)مسرور باشند و امثال من روسیاه هم توفیق داشته باشیم در زمره این معدود باشیم که یقینا بزرگان زمان(اع)هم شاهد بر سرور و بزرگداشت ما از سالروز حقیقی این واقعه مبارک اند و انشاءلله از این بابت خشنودند.باید دعایش را به جان کسی کنیم که به ما اسرار حق را آموخت و حتی این توفیقات خاص که سربلندی در پیشگاه امام عصر(عج)و مزد استبصارمان است نیز مرهون وجود اوست. حفظه الله تعالی.

    Reply
  5. 5

    عباس

    با عرض سلام و ادب خدمت شما
    عجب مطلب شیرینی بود
    اجرتان با حضرت امیرالمومنین علیه السلام
    التماس دعا

    Reply

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright aghayed.net 2015

Powered by keepvid themefull earn money