Related Articles

10 Comments

  1. 1

    محمد

    سلام
    با دانش اندک من مباحث مطرح شده در سخنرانی عید غدیر ایشان با بحث معراجی که شیخ احمد احسائی عنوان نموده اند تفاوت دارد. بحث معاد نیز اینطور است. اگر ممکن است یکی بودن تفکرات ایشان را برای من بیشتر توضیح دهید.

    Reply
    1. 1.1

      معتقد

      سلام علیکم. نقل فرمایش‌های شیخ احمد احسائی اعلی الله مقامه و بررسی فقره فقره آن، نوشتاری مستقل را می‌طلبد. شما چگونه به این نتیجه رسیده‌اید که تفاوت دارد؟ موفق باشید.

      Reply
  2. 2

    محمد

    سلام
    تشکر از بابت پاسختان.
    در بحث معاد و در بحث معراج شیخ احمد احسائی به بحث هورقلیا معتقد بوده که با جسم مادی و ظاهری این دنیا تفاوت داشته . اما در این خطبه سید همان عقیده ی معمول را بیان نموده که هیچ یک از علما با آن مخالفتی نداشته اند . اما بارها علما به مخالفت با دیدگاه معاد و معراج هورقلیایی پرداخته اند و از همین رهگذر حتی شیخ احمد احصائی را تکفیر نموده اند. برداشت بنده ی حقیر تفاوت نگاه میان مطالب موجود در خطبه ی غدیر و دیدگاه مشهور شیخ احمد احسائی می باشد.

    Reply
    1. 2.1

      معتقد

      سلام علیکم.
      مهم هم همین فهم هورقلیاست. اصطلاحی است که مرحوم شیخ به کار برده‌اند و برای این اصطلاح معنایی ذکر فرموده‌اند و از عبارات مرحوم مجلسی هم شاهد آورده‌اند و ثابت فرموده‌اند که مخالفت با ضروریات ندارد. اما اینکه سریع نتیجه‌گیری کنید که «شیخ احمد احسائی به بحث هورقلیا معتقد بوده که با جسم مادی و ظاهری این دنیا تفاوت داشته» و بعد بحث تکفیر پیش کشیده شود، اشتباه محض است؛ چراکه طبق بیان سید مرحوم در یکی از مناظره‌ها آیا معنای جسم و جسد را در لغت و اصطلاح می‌دانید و آیا ممکن است جسد معنایی داشته باشد که قائل شدن به عود آن سبب کفر باشد؟ و آیا به تفاوت معنایی هورقلیا نزد شیخ مرحوم و هورقلیا نزد امثال سهروردی توجه کرده‌اید؟ بحث مهم و مستقلی است که باید در فرصتی مقتضی به آن بپردازیم؛ ان‌شاء‌الله.

      Reply
      1. 2.1.1

        محمد

        سلام و تشکر از پاسختان
        انشاا… این بحث را مبسوط تر بیان بفرمایید
        من در رابطه با هورقلیا و نظر شیخ بررسی هایی داشته ام. و آنقدری که من فهمیده ام با نظر عموم علما تفاوت داشتهو اگر این مفهوم با فهم عمومی مردم و علما تفاوتی نداشت نظر مخالف با آن مطرح نمی شد و کار به تکفیر و آن مشکلات نمی کشید. اصلا بحثم در رابطه با صحیح و غلط نیست. می فهمم که ممکن است دو لفظ بر یک مفهوم اطلاق شوند و ممکن است که از یک لفظ دو برداشت صورت بپذیرد. اما وقتی که از لفظی جدید یا نسبتا ناآشنا برای عموم استفاده می شود به این معنی است که مفهومی میخواهد بیان شود که با بیان عادی متفاوت است و از کلمه ای جدید استفاده می شود تا این تفاوت واضح تر شود. بعید می دانم که از نظر شما نظر شیخ در رابطه با هورقلیا همان نظر عموم علما باشد. در رابطه با اینکه کدام نگاه هم صحیح است نمی خواهم بحث کنم. اما ترجمه ای که از خطبه ی غدیر گذاشته بودید همان نظر عموم علماست و از اینجا بود که من گفتم برداشت من اینست که این بیان که در خطبه روز غدیر صورت گرفته با نظر شیخ متفاوت است و باز هم تاکید می کنم که هیچ قضاوتی در رابطه با صحیح یا غلط بودن نظرات نکردم. اما با فهم ساده ی من نظر مطرح شده در خطبه ی روز غدیر با نظرات شیخ تفاوت دارد.

        Reply
        1. 2.1.1.1

          معتقد

          همان‌گونه که نوشته‌اید، باید به طور مبسوط بحث کنیم و دیدگاه‌های موافق و مخالف را نقل کنیم.
          ایام عزاست و فرصت‌ها کم. ان‌شاء‌الله اگر توفیقی بود، با برخورد به موقعیتی مناسب، این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

          Reply
  3. 3

    وحید

    با سلام و عرض احترام
    لطفا بفرمایید علت جدایی شما از شیخیه کریمخانی از دوره حاج محمد خان کرمانی چیست و دلایل شما بر نقد ونفی عقاید و ارای ایشان و ادامه ان سلسله چیست؟
    با تشکر

    Reply
    1. 3.1

      معتقد

      سلام علیکم. پاسخ مفصل را به ایمیل فرستادم.

      Reply
  4. 4

    آرمان

    با سلام و تشکر از مطالب خوبتان. نسخه پی دی اف آثار سید کاظم رشتی و شیخ احمد در وب یافت نمی شود تا ما هم استفاده ای از نظریات این عالمان داشته باشیم.

    Reply
    1. 4.1

      معتقد

      سلام علیکم. مواردی ارسال شد.

      Reply

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright aghayed.net 2015

Powered by keepvid themefull earn money